donderdag 4 juni 2009

DIY stadslandbouw in Rotterdam Deel 1.


Pannenkoeken van Jan’s Stadsakkertje





In de jaren negentig kwam ik in Overschie in ’n huis van de woningstichting te wonen, het was de eerste keer dat ik ’n tuin in mijn beheer had. Natuurlijk moest daar iets in komen. Mensen werken voor de kost heet het, en wat is dan directer voor de kost werken dan het zelf te zaaien in de bodem die je ter beschikking staat. Zo gezegd, zo gedaan. ’n Korenveld van 3,5 bij 3,5 meter was het resultaat nadat ik ’n zakje tarwe-zaaigoed gekocht had bij de reformwinkel en dat in de omgespitte grond had uitgezaaid. Het werd niet als zaaigoed aangeboden maar het groeide toch goed. Bij “de Waart” aan de Nieuwe Binnenweg kocht ik ’n hand-graanmolentje en nadat ik de korenaren met ’n huishoudschaar geoogst had wreef ik de zaden tussen mijn handen uit hun kapsels waarna de losse vliezen weggeblazen konden worden. De opbrengst was ongeveer 3,5 keer het gewicht dat ik uitgezaaid had. Ik heb het graan gemalen en gezeefd met twee huishoud zeven met een verschillende maaswijdte en het resultaat was een prachtig witte
Bloem die zich uitstekend liet bakken tot pannenkoek. Wat vrienden die, net als ik, in de stad opgegroeid waren kwamen graag pannenkoek eten en dat is ’n traditie geworden die we, nu nog, ieder jaar herhalen afwisselend op verschillende adressen.

Jan J.P.Carlier

(ER; dit is een eerste artikel in een serie van 2 nav een inzending over de stadslandbouw activiteiten van Jan. ER nodigt anderen ook uit om hun DIY ervaringen met ons te delen. Interessante teksten worden geredigeerd en geplaatst op dit blog)

E-mail: eetbaarrotterdam@het-portaal.net

Geen opmerkingen: